Daily life - Reisverslag uit Paeroa, Nieuw Zeeland van stevenineke - WaarBenJij.nu Daily life - Reisverslag uit Paeroa, Nieuw Zeeland van stevenineke - WaarBenJij.nu

Daily life

13 Maart 2015 | Nieuw Zeeland, Paeroa

Het is al weer meer dan een week geleden dat we wat van ons hebben laten horen via deze site.
We zijn inmiddels al aardig gewend in ons huis en in de omgeving, maar toch genieten we nog dagelijks van al het moois dat dit fijne land te bieden heeft.
Vanwege het prachtige weer zijn we een paar dagen naar Waihi Beach geweest, het dichtsbijzijnde strand (zo'n half uur rijden). De zomer loopt hier ten einde en de stranden - toch al niet druk - zijn nu vrijwel verlaten. Dus hebben we - altijd al liefhebbers van strand en zee - heerlijk eindeloos langs het water geslenterd, mooie schelpen verzameld en op een terras een pilsje genomen. Een kleine vakantie in de vakantie...
Vlak bij Waihi Beach ligt Bowden Town, aan het eind van een langwerpig schiereiland. Kennelijk is de heuvel daar die een magnifiek uitzicht geeft op de Pacific en de inlandse baaien, van oudsher een geliefde en / of heilige plek voor de Maori's. De twee keer dat we daar waren, was er 1 keer een trouwerij aan de gang van een Maori stel. Ze hadden een tiental banken voor alle aanwezigen omhoog gesleept de heuvel op waar de dominee (?) in de vrije natuur het huwelijk voltrok.
De andere keer troffen we een twintigtal tiener Maori's aan die zeer gedisciplineerd in hun eigen taal (Maori is een officiele tweede taal in Nw Z) uitleg kregen van een oudere, kennelijk over hun geschiedenis op dit punt en hun cultuur.
In vergelijking met de Aboriginals in Australie zijn de Maori's zeer goed geintegreerd in dit land. Hun nadrukkelijke aanwezigheid in All Blacks (het nationale rugbyteam) zal daar zeker aan bijdragen. Op diverse plaatsen zijn plekken waar hun cultuur en historie uitgebreid aan de orde komen. Een trots volk!
Vlak bij huis (op loop afstand) zijn we een paar keer wezen wandelen op en in oude mijnpaden en -gangen. Van ongeveer 1880 tot in de jaren vijftig was hier grote bedrijvigheid in de goud- en zilverwinning. Overal tref je daar nog overblijfselen van aan. Een van de mooiste wandelingen is de Windows Walk: een tocht in de wanden van het ravijn door oude mijngangen met om de pakweg 100 meter een opening (window) naar buiten. Gemaakt om licht en frisse lucht in de gangen te krijgen. Vanuit die windows heb je een werkelijk fantastisch uitzicht op de rivier die beneden in het ravijn kronkelt. De doorsteek hier - waar ook de statehighway 2 door loopt - heet de Karangahake Gorge (spreek uit: Karengahekkie Gorge). Juist op het smalste punt "wonen" wij tegen de bergwand op. Voor de liefhebbers van Google Earth of - Maps: tussen Paeroa en Waihi, net voorbij de Winery aan het eind van de Schoolroad (voorheen heette het eindstuk Butlers Road).
Overal hier zie je trouwens protesten tegen de plannen om hier opnieuw goud te gaan delven.
We zijn ook een beetje boer hier. We zien toe op het welzijn van een drietal vaarzen, die na een jaartje in de diepvries zullen verdwijnen. Tot die tijd hebben ze een mooie tijd in de vrije natuur. Onlangs waren ze uitgebroken en banjerden ze door een bosje met natuurlijke begroeiing dat tegen de wei aanligt. Dat was niet de bedoeling. Met wat hooi en opjagen waren ze weer in hun domein terug te krijgen.
Een broer van Dereck die in Waihi woont, had ons uitgenodigd om bij hen te komen lunchen. Uiteraard zijn we op die uitnodiging ingegaan, want direct contact met Kiwi's is gewoon leuk. Hij - Mike - en zijn vrouw Pam wonen al bijna 50 jaar in Nw Z en zijn onlangs verhuisd van Auckland naar Waihi. Veel gepensioneerden verlaten Auckland en gaan op het platteland wonen. Voor de prijs die ze voor hun huis in Auckland krijgen, kunnen ze wel drie vergelijkbare huizen kopen in the country. Dus hebben ze veel te besteden.
Aucland is echt booming en de huizenprijzen daar stijgen razendsnel. Nieuw Zeeland heeft zo'n 4,5 miljoen inwoners waarvan tweederde op het Noordereiland woont en daar weer de helft van in Auckland. Kun je nagaan hoe rustig het is op het Zuidereiland (6 x Nederland dacht ik).
Afgezien van gisteren met vrijwel de hele dag regen is het hier nog steeds geweldig weer, dus we zijn veel buiten.
Wel wordt op TV nu al gewaarschuwd voor de typhoon Pam die in het weekend naar verwachting vooral de oostkust van het Noordereiland zal schampen. Voor de zekerheid hebben we vandaag maar de nodige boodschappen voor zaterdag en zondag ingeslagen...

Tot zover maar weer. Veel groeten van ons uit dit prachtige land!

• 13 Maart 2015 - 12:08

Frank Broekman:

Fraai verslag met mooie foto's. De foto's van Ineke als cowgirl en Steven met een appeltje voor de dorst, steken er m.i. wel boven uit.