NZ: een jong land - Reisverslag uit Paeroa, Nieuw Zeeland van stevenineke - WaarBenJij.nu NZ: een jong land - Reisverslag uit Paeroa, Nieuw Zeeland van stevenineke - WaarBenJij.nu

NZ: een jong land

20 Maart 2015 | Nieuw Zeeland, Paeroa

Hallo allemaal,

Voordat we morgen verkassen naar Paihia in het uiterste noorden, nog even een bericht van ons. Ook al omdat we niet precies weten of we daar ook zoveel vrije toegang tot WIFI hebben.
De cycloon Pam heeft zoals jullie misschien op TV gezien hebben op de Vanutua eilanden verwoestend huisgehouden. Gelukkig zette zij koers naar het zuiden (net voldoende) langs het Noordereiland. We hadden wel anderhalve dag flinke storm en regen, maar geen schade. Het enige wat werk opleverde was een grote tak die afgewaaid was en op de stroomdraad van de wei terecht gekomen was. Ons vee had die gelegenheid aangegrepen om weer eens te ontsnappen naar verboden gebied. Dus stroom uitschakelen, koeien opjagen naar de wei en omheining herstellen...
We raken steeds meer thuis in dit relaxte land. We zijn zelfs al op de fiets naar ons dorp Paeroa geweest (zo'n 8 km hier vandaan). Als echte eigenwijze Hollanders hebben we dan ons helmpje aan het stuur hangen, terwijl kennelijk het verboden is zonder helm te fietsen.
Vrijwel iedereen met wie je in gesprek komt, is geinteresseerd en wil weten waar je vandaan komt. Dat we aan houseswap (huizenruil) doen, vinden ze helemaal geweldig, De meeste toeristen zijn echte passanten en blijven niet langer dan hooguit een paar dagen hangen. Het echte Kiwi-slang Engels is amper te verstaan, maar als je vraagt om langzamer te spreken, kunnen de meesten toch ook nog wel "echt" Engels praten. Er is hier een jonge bevolking: schoolkinderen zie je vaak nog in uniform en in hun vrije tijd zijn ze altijd buiten bezig. Liefst op blote voeten, zoals hier trouwens ook vele volwassenen blootvoets zich in auto of lopend voortbewegen.
De geschiedenis van dit land is nog jong. Mogelijk daardoor heeft elk dorp wel zijn eigen museum met veel curiosa en foto's van amper 100 jaar geleden. Het verleden hier wordt echt gekoesterd.
Nieuw Zeeland zelf is pas (nou ja...) zo'n 100 miljoen jaar oud (terwijl de aarde volgens de geleerden pakweg 5 mijard jaar geleden ontstaan is).
Vulkanisch is de grond hier dan ook nog een zeer actief. Er worden meer dan 100 aardschokken per jaar geteld. De laatste grote beving was nog maar een 2 jaar geleden in Christchurch, waar veel schade aangericht is en ook slachtoffers gevallen zijn.
Vooral het Noordereiland kent veel vulkanische aktiviteit. Op een aantal plaatsen komt de aardhitte al dan niet met stoom en zwaveldampen zo aan de oppervlakte. In het verleden zijn hele (Maori) dorpen verzwolgen (bv in 1886 het dorp Te Wairoa met 153 slachtoffers).
Wij hadden gisteren een (kleine) ervaring met deze vulkanische aktiviteit. Op een tweedaagse rondreis langs de randen van het Coromendal schiereiland kwamen we ook nabij Hahei op de Hotwater Beach. Het werd al vloed, maar in het opkomende water kon je met je voeten in het zand wringen en na soms al een tiental cm's verbrandden je voeten: het werd je letterlijk te heet onder de voeten! Heel bijzonder!
Coromendal is een faschinerend eiland: erg bergachtig in de zin van vele groene bulten tot wel 700 meter hoog. Moterrijders kunnen hier hun hard ophalen op de wegen: een en al - soms zeer scherpe - bochten en hellingen. Langs de randen van het schiereiland heb je de meest geweldige uitzichten. De foto's geven wel een indruk, maar de werkelijkheid is veel overweldigender.
Sommige plekken zijn ook ronduit lieflijk; geen wonder dat hier veel opnames gemaakt zijn van de Hobbit films.
Ook bij Hahei ligt de Cathedral Cove: een wel 30 meter hoog gewelf in de rotsen aan het strand. Bij eb kun je eronder door lopen: indrukwekkend! De wandeling er naar toe was prachtig en op zich al een belevenis. Voor ons extra leuk omdat we wisten dat Fleur (onze jongste dochter) hier ook in 2004 met opa (Inekes vader die toen al 85 jaar was) geweest is. Hij heeft ook het soms stijle pad beklommen om bij de Cove te komen.
Terug zijn we met de watertaxi gegaan. Om daar in te komen moet je wel eerst tot aan je kruis door het water waden, maar ja..., het was mooi weer, dus..

Tot de volgende keer maar weer,

• 20 Maart 2015 - 10:18

Vera Van Breukelen:

He, vakantiegangers! Super leuk om alles te lezen. Jullie wereld verschilt wel erg van het kleine Zevenaar. Hier alles prima.
    Hebben een paar dagen prachtig lenteweer gehad, rond de 16 gr. Nu weer terug naar 8 gr.jammer, het was al heerlijk toeven inde achtertuin.
    Geniet lekker verder, doen wij ook op onze manier.lieve groet vanaf de Schalmei, Piet enVera

• 20 Maart 2015 - 10:33

Frank Broekman:

Mooie foto's van het jonge land en een fraai verslag van Coromendal

• 20 Maart 2015 - 11:22

Janny:

Hallo vakantiegangers

Wat fijn dat jullie het zo naar de zin hebben, en leuk dat wij ook een beetje meereizen en genieten van de mooie foto,s die we toegestuurd krijgen.Succes met de verhuizing en veel plezier in jullie nieuwe woonomgeving. Groetjes en liefs uit Bavel

• 20 Maart 2015 - 11:45

Fleur:

Heerlijk om die verslagen te lezen en prachtige foto's te zien. Berings back memories!!!
    Echt fijn dat speciale gevoel van NZ via jullie weer even te ervaren. X

• 21 Maart 2015 - 09:38

Albert En Wil Oosterhof :

Hallo luitjes
    Wat een mooie en geweldige reis hebben jullie.
    Wij volgen jullie verslag met veel interesse.
    Het fijne is dat je helemaal je eigen gang kunt gaan en de dagelijkse dingen kunt beleven.
    Die zelfde ervaring hebben wij gehad toen wij bij Andries jan en Suzanne in Shanghai op bezoek waren. Daar veel cultuur en bij jullie veel natuur.
    Veel liefs en heel veel plezier op jullie reis.
    Albert en wil